Maistą tiekiančios įmonės neteisėtai pelnėsi iš moksleivių ir ligonių

Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos Klaipėdos apygardos valdyba ir Klaipėdos apygardos prokuratūra atlieka ikiteisminį tyrimą dėl grupės įmonių galimo sukčiavimo, turto pasisavinimo stambiu mastu ir apgaulingo apskaitos tvarkymo 2014–2016 metais, teikiant maitinimo paslaugas mokyklose ir ligoninėse. Tyrėjų dėmesio sulaukė Kretingoje registruota pelno nesiekianti viešoji įstaiga, kurios pagrindinė veikla – viešas maitinimas, maisto ruošimas, pristatymas į mokyklas, darželius, ligonines, šių įstaigų virtuvių veikla bei restorano veikla. Viešojoje įstaigoje dirba daugiau nei 700 darbuotojų, o su ja sąsajų turinčioje Vilniuje registruotoje bendrovėje – daugiau nei 850 darbuotojų. Maitinimo paslauga teikiama daugiau nei 200 įstaigų (mokyklos, darželiai, ligoninės, įkalinimo įstaigos ir kt.). Pagrindinės įstaigos pajamos yra gaunamos iš viešųjų juridinių asmenų už teikiamą maitinimo paslaugą, laimėjus viešojo maitinimo konkursus. Šios įstaigos aptarnaujamų mokyklų ir kitų įstaigų valgyklose teikiama ne tik valstybės finansuojama nemokamo maitinimo paslauga – jose už savo lėšas gali nusipirkti pavalgyti mokiniai, negaunantys nemokamo maitinimo, mokyklų ir kitų įstaigų personalas bei visi kiti norintys pavalgyti asmenys, kurie atsiskaito grynaisiais pinigais. Dėl šios priežasties įstaiga nemažai pajamų gauna grynaisiais pinigais. Tyrimo metu gauta duomenų, kad viešosios įstaigos direktorė kartu su jos dalininku, įmonių buhalterinę apskaitą tvarkančios bendrovės direktore ir kitais susijusių įmonių darbuotojais už įvairiose aptarnaujamose įstaigose parduodamą maitinimo paslaugą ir maisto patiekalus bei produktus dalies gautų grynųjų pinigų galbūt neapskaito įstaigos buhalterinėje apskaitoje, t. y. gali būti piktnaudžiaujama teisės aktų suteiktomis galimybėmis, kadangi maitinimo paslaugos buvo teikiamos nenaudojant elektroninių kasos aparatų. Gaunamos pajamos registruojamos ranka rašomose savaitinėse kasos ir pinigų ataskaitose. Šios savaitinės grynųjų pinigų gavimo ataskaitos bei grynieji pinigai du kartus per mėnesį buvo perduodami į viešosios įstaigos būstinę, esančią Kretingoje, kurioje galėjo būti priimami sprendimai –  kokią dalį grynųjų pinigų įtraukti į apskaitą, o kokios neapskaityti. Pagal viešosios įstaigos vidinę tvarką šios grynųjų pinigų ataskaitos buvo saugomos ypač trumpą laiko tarpą, taip panaikinant galimybę kontroliuojančioms institucijoms nustatyti realias bendrovės pajamas (t. y. dokumentai galėjo būti tyčia sunaikinti, siekiant apsunkinti įmonės patikrinimą). Neapskaitytus pinigus viešoji įstaiga  galėjo naudoti įvairioms paslaugoms be apskaitos dokumentų įsigyti, o įvykusių sandorių, tikėtina, taip pat neįtraukė  į įmonės apskaitą. FNTT Klaipėdos apygardos valdybos tyrėjai išaiškino, kad viešoji įstaiga ir su ja susijusios įmonės, laimėjusios viešojo maitinimo konkursą ir turėjusios prievolę iš savo lėšų atlikti dalį patalpų remonto ir priežiūros darbų bei nupirkti dalį virtuvinės įrangos, galbūt klastodamos dokumentus, sukčiaudamos ir vykdydamos apsimestinius įrangos pirkimo–pardavimo sandorius, kaip investiciją panaudojo seną ar nurašytą virtuvinę įrangą. Be to, įranga ar inventorius kaip viešosios įstaigos ar kitos susijusios įmonės, laimėjusios maitinimo paslaugos teikimo viešąjį konkursą, investicija buvo nurodoma keletą metų iš eilės, tokiu būdu galėjo būti išvengta dalies nuosavų lėšų privalomo investavimo, nurodyto laimėto konkurso sąlygose. Tyrimo metu buvo atlikta daugiau nei 40 kratų administracinėse patalpose, darbuotojų gyvenamosiose vietose ir automobiliuose. Jų metu išimti tyrimui reikšmingi dokumentai bei kompiuterinės laikmenos, rasta dalis pirminių apskaitos dokumentų, kurių nespėta sunaikinti. Surasta ir paimta daugiau kaip 41 tūkstantis eurų neapskaitytų grynųjų pinigų, kuriems Klaipėdos apygardos prokuratūros prokuroro nutarimu skirtas laikinas nuosavybės teisių apribojimas. Šaltinis: FNTT